Down Under 2015 Rob / Annette / Max / Renee

Lakes Entrance tot Apollo Bay (the Great Ocean Road)

Woensdag 11 maart. Er gisteren toch langer over gedaan dan gedacht. Er stond een harde wind waardoor we niet zo goed konden doorrijden. Door de harde wind en de hobbelige wegen was het hard werken om de camper recht op de weg te houden. We rijden nog een stuk over de Princes Highway tot Sale en dan buigen we af naar Yarra. Bij Foster nemen we de weg naar Yannakie. Hier informeren we eerst even naar een camping in het park. In het park, in Tidal River is een mooie camping. Alle moeite was niet voor niets. Als we uiteindelijk op de camping staan in het Wilsons Promontory National Park blijkt het inderdaad een geweldige natuur te hebben. Als we in het donker rondwandelen, komen we van alles tegen, wallabies, wombat's, egels, herten en vele soorten parkieten. Je merkt wel dat de beesten gewend zijn aan mensen. Ze lopen niet meteen weg maar blijven op een veilige afstand, behalve een parkiet die gewoon op mijn arm kwam zitten. Wallabies lopen door het hele park te struinen. Kampeerders wordt gewaarschuwd alle etenswaren in de auto te bewaren en niet in de tent. De Wombat's vernielen alles om aan eten te komen. De dieren in het park mogen niet gevoerd worden, het zijn en moeten wilde dieren blijven.

Donderdag 12 maart. Na het ontbijt maken we een wandeling over de Tidal River langs de kust naar een strand, Squeaky Beach. We hebben een schitterend uitzicht over de Tasman Sea.

De rest van de dag doen we helemaal niets. We maken plannen voor morgen, dan rijden we naar Melbourne. Max en Ren?e gaan dan overnachten in een hostel in de stad en wij hebben een Big4 camping geboekt 9 km ten noorden van de stad. Het was nogal moeilijk om wat te boeken omdat het overal topdrukte is i.v.m. De Grand Prix in Melbourne dit weekend. Uiteindelijk is het toch allemaal gelukt.

Vanmiddag is het was frisser. Als we gezellig buiten wat drinken komt plotseling een Wombat's uit de struiken. Meteen het fototoestel gepakt en eindelijk een mooie foto van een Wombat met daglicht kunnen maken. Ze zien er echt uit als knuffel beertjes.

Vrijdag 13 maart. Als we de camping verlaten is het nog vroeg in de ochtend. De lange weg door het natuurpark terug naar Foster is het nu opletten geblazen. Op deze tijd van de dag kun je veel wild tegen komen. We zien inderdaad een aantal wallibies, een wombat en een struisvogel. Gelukkig kunnen we elke keer op tijd afremmen om veilig langs de dieren te kunnen rijden. We hebben vandaag veel op het programma. Eerst rijden we de lange weg naar Melbourne. Daar ga ik eerst een echte Australische Drizabone Bushman Wax Cote kopen. Met de navigatie was dat zo gevonden. Vervolgens rijden we naar het hostel en zetten Max en Ren?e daar af en wij rijden dan verder naar de Big4 camping ten noorden van de stad. Deze rit is een pure worsteling door het drukke centrum van Melbourne maar uiteindelijk staan we dan op de camping. De rest van de dag is het uitrusten en lekker genieten van het mooie weer.

Zaterdag 14 maart. Na het ontbijt verplaatsen we de camper naar een andere plek omdat deze plek gereserveerd was door iemand anders. Dan lopen we naar de tramhalte een eind verderop en nemen tram 11 naar het centrum. Hier hebben we afgesproken met Max en Ren?e. Zij zijn in Melbourne uit geweest de vorige avond. We lopen direct naar de Queen Elizabeth markt. Eerst even een hapje eten en dan lopen we over de grote markt die heel overzichtelijk ingedeeld is. Ik trakteer mezelf op een nieuwe Barmah Kangaroo hoed, spotgoedkoop. Dan gaat het inkopen verder in de schitterende winkelstraten van Melbourne. Overal is uitverkoop en daar maken wij Hollanders natuurlijk handig gebruik van. Annette koopt twee mooie lederen handtassen en Max en Ren?e ook nog wat tasjes, mutsen, petten e.d. De Australische middenstand wordt door ons in ieder geval goed gesteund. Renée neemt ons nog mee naar een terrasje op de derde verdieping van een gebouw ( Madame Brussels). Hier genieten we van de aparte jaren 30 sfeer van een glas heerlijke rosé. Na al dat lopen, het is 29 graden geworden, gaan we in China Town een hapje eten en nemen dan de tram terug naar de camping. Het waren twee leuke dagen in Melbourne.

Zondag 15 maart. Eerst even inkopen doen bij Woolworth en dan gaat de reis verder naar de Great Ocean Road, die begint bij Torquay. Maar voordat we daar zijn hebben we eerst nog een 90 km snelweg ( wel saaie omgeving) maar dat schiet wel lekker op. In Torquay stoppen we weer bij een Information center om goed voorbereid aan deze mooie kustweg te beginnen. De weg slingert over de rotsen langs de zee en wordt een van de mooiste kustwegen ter wereld genoemd. Omdat het zondag is valt het met de drukte reuze mee. Door de vele bochten ligt onze snelheid laag en moet ik regelmatig uitwijken om het achteropkomend verkeer te laten passeren. Geen probleem, dan kunnen we wat meer genieten van het uitzicht. Voor Appolo Bay nemen we een kleine camping. Hier krijgen we al meteen een uitgebreide hartelijke begroeting van de camping hond Roxy, die meteen met ons wil spelen. De rest van de dag komt zij regelmatig even buurten en als ze Max hoort zeggen dat we naar de Beach gaan wijst ze ons al meteen de weg en verwacht dat we met haar gaan spelen en rennen. Tijdens het avond eten krijgt ze nog wat schijfjes ham en daarna hebben we haar de rest van de avond niet meer gezien. Waarschijnlijke ligt zij nu tevreden in de mand.

Jo en lucie

Dat klinkt allemaal heel relaxed, jullie hebben het daar wel naar de zin! We hebben er even aan gedacht om een kop koffie bij jullie te drinken, we zitten tenslotte maar 8 vlieguren bij jullie vandaan, maar helaas, dan raakt ons reisschema in de war????. Nog heel veel plezier en tot ziens

Francette en Dre

Wij genieten mee van jullie mooie verhalen! Lijkt me een geweldige ervaring! Goede voortzetting van jullie vakantie en groetjes voor allemaal